Κόκκινη κλώστη δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη,
Δώστης κλώτσο να γυρίσει παραμύθι για να αρχίσει.

Κυριακή 21 Μαΐου 2017

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ

ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΑΠΟΛΗΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ

Η επίσκεψη σε ένα μουσείο , αποτελεί από μόνη της ένα σημαντικό βήμα επαφής με τον πολιτισμό. Όταν , όμως, πρόκειται για το Μουσείο Καζαντζάκη, εκεί πια η εμπειρία της βιωματικής προσέγγισης της ζωής και του έργου του Κρητικού δημιουργού οδηγεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι σε ολόκληρο τον κόσμο , ένα ταξίδι πνευματικό , καθηλωτικό και ανεπανάληπτο.
Αυτήν την ξεχωριστή εμπειρία είχαμε την ευκαιρία να γευτούμε με τους 28 μαθητές μας που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα «Αναφορά στον Νίκο Καζαντζάκη» , το οποίο εκπονείται την τρέχουσα σχολική χρονιά στο σχολείο μας, το Γυμνάσιο Νεάπολης.
Με τον οδηγό μας , τον κ Φιορέντζη Γιώργο, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την ασφαλή και ιδιαίτερα ευχάριστη μεταφορά μας στον προορισμό μας , καθώς και για τις χρήσιμες πληροφορίες που μας παρείχε κατά τη διαδρομή , φτάσαμε στο χωριό Μυρτιές (ή Βαρβάρους).
Εκεί, εντυπωσιασμένοι ήδη από τους εξωτερικούς χώρους του μουσείου και τα γκράφιτι που τους κοσμούν, περάσαμε στο εσωτερικό του, όπου πλέον κορυφώθηκε ο  ενθουσιασμός μας. Με τη βοήθεια της κυρίας Έφης Κεφαλάκη , περιηγηθήκαμε στις υπερσύγχρονα εξοπλισμένες αίθουσες, όπου είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αρχικά ένα σύντομο κατατοπιστικό βίντεο για τα ταξίδια και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη, ενώ στη συνέχεια επιχειρήσαμε να ανακαλύψουμε τα τεκμήρια όσων πληροφορηθήκαμε.  Τοιχογραφίες , προθήκες με προσωπικά αντικείμενα του ίδιου και της οικογένειάς του, φωτογραφικό υλικό , σπάνιες εκδόσεις βιβλίων του , χειρόγραφα , ταυτότητες και διαβατήρια, αποκόμματα του Τύπου της εποχής και πολλά ακόμα , βρέθηκαν στο στόχαστρο της μελέτης μας , αποκαλύπτοντάς μας και άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του σπουδαίου λογοτέχνη.
Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν πλήθος ερωτήσεων και αποριών τους και να δεχθούν απαντήσεις  σε διάφορα ζητήματα που τους απασχόλησαν είτε κατά τη διάρκεια της ξενάγησης  είτε από τη μελέτη κάποιου έργου του σπουδαίου λογοτέχνη . Έτσι το θέμα της θρησκευτικής ταυτότητας και του τρόπου που αντιμετώπιζε το θείο ο Καζαντζάκης , η  θέση της γυναίκας στα έργα του , η επιρροή του από σπουδαίες προσωπικότητες και τα ταξίδια του ήταν κάποια από τα θέματα συζήτησης που αναπτύχθηκαν και που προκάλεσαν τα θετικά σχόλια της κ. Κεφαλάκη  για το επίπεδο των ερωτήσεων , για την πολύ καλή προετοιμασία και το βάθος της μελέτης του έργου του Καζαντζάκη από τους μαθητές μας, γεγονός που μας γέμισε περηφάνια και ικανοποίηση. Φεύγοντας προσφέραμε ως δώρο στο Μουσείο δύο εργασίες που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματός μας , ένα ημερολόγιο με αποφθέγματα που επιμελήθηκε η μαθήτρια Νικολέτα Βέλιου, καθώς και ένα σκίτσο- προσωπογραφία του Καζαντζάκη , που φιλοτέχνησε η μαθήτρια Ειρήνη Διαλυνά και τα οποία προκάλεσαν πολύ θετικά σχόλια και την προσμονή για αποστολή και άλλων εργασιών.
Η επίσκεψη μας στο χωριό του Νίκου Καζαντζάκη , στον χώρο που φιλοξενεί ένα μεγάλο μέρος της παρακαταθήκης του μας έκανε πλουσιότερους σε εμπειρίες , σε γνώσεις , σε εικόνες , σε βίωμα. Φύγαμε με την υπόσχεση να επιστρέψουμε, αφού δεχθήκαμε πρόσκληση για τη συμμετοχή μας στην καλοκαιρινή δράση του Μουσείου « Ταξίδι στο Λονδίνο» με τη βοήθεια του δημιουργού και του έργου του. Νιώθουμε την ανάγκη να συγχαρούμε τους μαθητές μας για την άψογη συμπεριφορά , για τη συνέπειά τους και το αποτέλεσμα της εργασίας και της ενασχόλησής τους με το έργο του Καζαντζάκη, που μας απέδειξε για μια ακόμα φορά πως η άτυπη εκπαίδευση μετουσιώνει την εμπειρία σε γνώση και οδηγεί σε υψηλού επιπέδου αποτελέσματα.
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος
Κατερίνα Γαλανάκη
Καλλιόπη Μαστοράκη

Δέσποινα Χριστοδουλάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου